tisdag 1 maj 2012

Svarar på den årliga frågan: Ja!

När 400 000 svenskar förvägras rätten till arbete… När kunskaperna i skolan sjunker... När en kvarts miljon unga är bostadslösa... När ett öppet rasistsikt parti tagit plats i Sveriges riksdag… När kvinnor systematiskt felavlönas... När 220 000 barn i Sverige växer upp i fattigdom... När stressen och pressen sliter ut människor på jobbet... När innovationskraft i Sverige går förlorad... När vår klimatpåverkan accelererar... När de ekonomiska orättvisorna i Sverige ökar... När pensionärer straffas med både sänkt pension och högre skatt... När unga kvinnor hotas till livet i hederns namn... När förskolegrupperna blir större...
…då behövs 1 Maj som en röd dag.

Min motståndare som politiker är inte moderaterna och jag demonstrerar idag inte mot moderaterna. Så viktiga är dom inte. Min motståndare är ojämlikhet och ofrihet.

Jag demonstrerar för att jag vill ha ett samhälle som river hinder för frihet och som ökar jämlikheten. Och det fiffiga är att detta görs bäst tillsammans. Med ökad jämlikhet kan fler göra fria val – Med färre hinder för frihet ökar också jämlikheten.