söndag 15 januari 2012

Varenda unge i det här landet har rätt till ett hem.

Idag skriver jag i Expressen om vad man skulle kunna göra för att hindra att barn vräks. Jag hittar inte en länk, men här kan du läsa vad jag skriver:

I statistiken från socialstyrelsen ser ser vi att antalet hemlösa växer och att barn och ensamstående mammor utan bostad blir fler. Samtidigt presenterar kronofogden skrämmande statistik om vräkningar av barn. Förra året vräktes 663 barn, en ökning med nära 5 procent. En skam i dagens Sverige!

Maria Larsson har satt upp mål för att minska andelen barn som vräks. Det är bra, men räcker inte. Här krävs mod och skarpa politiska förslag. Jag är beredd att ändra lagen för att se till att inte en enda unge i Sverige hamnar på gatan.

Det finns i dag regler för att förebygga vräkningar. Hyresvärden ska utan dröjsmål kontakta socialtjänsten när en barnfamilj hotas av vräkning som ska utse en handläggare för att lösa problemet och förebygga en vräkning. Tyvärr fungerar inte detta i praktiken. Ofta hinner vräkningen verkställas innan socialtjänsten kopplats in.

Jag vill att kraven skärps så att hyresvärden är tvungen att anmäla samtliga vräkningar till socialtjänsten innan vräkningen verkställs. Socialtjänsten ska också ges tid att agera. Om det inte finns en anmälan ska inte vräkningen kunna verkställas.

I dag är 220 000 barn i Sverige fattiga och klyftorna ökar. Det är helt oacceptabelt. Vuxenvärlden måste orka se dessa barn. Det är hög tid att sluta vräka barn att ta krafttag mot den växande barnfattigdomen. Barnen är vår framtid.