söndag 2 oktober 2011

Dagens boktips.

I dagens Aftonblad ger jag dessa två boktips. Ta fram tekanna, värme-ljus och mysfilten. Hösten är här. Håll till godo.

Min mosters migrän av Hanne-Vibeke Holst,
SJÄLVBIOGRAFI/ DEBATTBOK. Få böcker sätter på ett så träffsäkert sätt fingret på det där med att bli kvinna. För man föds ju som bekant inte till kvinna, utan man blir det. Genom sin mormor, mamma, systrar och genom sig själv väver Holst en tät väv av kvinnoidentitet. De små hindren, den självpåtagna identiteten och alla ickeval. En bild tecknas som sammantaget svarar på alla de frågor som var och en av oss har. De tankar som ibland gör oss små, och ibland gör oss till bitterfittor. Hanne-Vibeke Holst är så mycket mer än Kronprinsessan.

Dom dödar oss av Majgull Axelsson,
REPORTAGEBOK. Med sitt målande språk och med en rak enkelhet skildrar Axelsson sina egna möten med några av världens 100 miljoner gatubarn. Varje barn möts med respekt och varje livsöde är unikt. Jag läste boken i början av 90-talet på väg till Brasilien, dit jag åkte för att besöka utvecklingsprojekt i flera stora städer. Än i dag kan jag se barnen jag mötte framför mig, vart och ett av dem. Boken gav mig hopp, och den var min väg till Majgull Axelssons böcker. Hennes engagemang och rättvisepatos lyser också tydligt i hennes romaner. snart öppnar jag pärmarna på nya romanen "Moderspassion".