fredag 8 oktober 2010

Skattepolitik. Det är häftigt det.

Jag lämnar nu socialförsäkringsutskottet. Har precis fått den socialdemokratiska riksdagsgruppens förtroende att vara vice ordförande i riksdagens skatteutskott. Jag är ödmjuk inför uppdraget. Och det känns stort att efter många år med politiskt fokus på välfärdsfrågor få gripa mig an de mer tunga, strukturella och finansiella frågorna.

Lovar att jaga finansministern med blåslampa. Borgs politik är både ett hot mot jämlikheten och mot tillväxten. Grundsynen på skatt är en viktig skiljelinje mellan socialdemokratin och högern.

Även om jag i praktiskt politiskt arbete lämnar välfärden, så kommer jag att ha med mig mycket erfarenhet. Dessutom har jag alltid bottna i en enveten strävan för jämlikhet, för barns uppväxt-villkor och för ökad jämställdhet. Det kommer jag göra också fortsatt. Det behövs i formeringen av en socialdemokratisk skattepolitik.

Avslutningsvis två tankar jag tar med mig. ”Varje felanvänd skattekrona är en stöld från folket.” och ”Det är häftigt att betala skatt.”