tisdag 15 juni 2010

76% av Sveriges unga ensamstående föräldrar och deras barn lever i fattigdom.

Ungdomsstyrelsen presenterar idag en rapport som visar att andelen unga ensamstående föräldrar som lever i fattigdom har ökat från 19% 2001 till 76% 2009. Hallå. Vakna. 3 av 4 unga ensamstående föräldrar är fattiga i Sverige idag. Det är ju helt galet. Jag skäms. Jag blir så arg så jag kokar.

Jag vill inte ha ett Sverige där 3 av 4 unga ensamstående föräldrar och deras barn lever i fattigdom. Men jag är övertygad om att det går att vända utvecklingen.

Det går att föra en politik för jobb och ökad jämlikhet, istället för hutlösa skattesänkningar och urholkad välfärd. Jag lovar att jag kommer göra allt jag kan för att Sverige efter valet i höst får en regering som ser dessa mammor och deras barn.

Läs hela Ungdomsstyrelsens rapport här.

(Jag har korrat detta inlägg. Hade från början missat ordet ensamstående. Det var inte alls min mening. Ber om ursäkt om jag gett en vilseledande bild, men den som läst rapporten som helatiden vart hänvisad till kan se att det inte var min avsikt. Jag är fortsatt lika upprörd. Länkar också detta korrade inlägg till de kanaler jag för ut i så att det inte ska råda några missförstånd.)