måndag 22 februari 2010

Rätt ska va´ rätt.

Med jämna mellanrum blossar debatten om fusk i sjukförsäkringen upp. Idag skriver bla DN om det. Läs här. Jag blir lika upprörd varje gång. Det finns inget större hot mot en generell välfärd än att människor tappar tilltron till den. Fusk, eller misstanke om fusk, leder ofrånkomligen till att tilltron till sjukförsäkringen naggas i kanten.

Jag tycker alltså det är bra att försäkringskassan också följer upp utbetalningar, och om det skett fel återkräver eller anmäler. För oss som värnar en trygg sjukförsäkring är det självklart att brott ska beivras. På samma sätt som jag tycker att den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till sjukpenning så tycker jag självklart att ingen som inte har rätt till ersättning få det.

Jag vill för balansen också ge en bild från bloggen veckansgraf som finns att följa i min blogglista.