fredag 12 februari 2010

Och jag rasar mot ministern - ta ansvar!

I dag ”rasar” socialförsäkringsministern mot Försäkringskassan igen. Läs här.

Åter igen ökar JO-anmälningarna mot Försäkringskassan. Vid KU-förhör i våras, kring de då anmärkningsvärt höga JO-anmälningarna, sa ministern att hon bedömer att hon gett Försäkringskassan förutsättningarna för att de ska kunna bedriva verksamheten på ett bra och riktigt sätt. Uppenbarligen stämmer inte detta. Långa handläggningstider, slarv och regelövertramp vittnar om motsatsen. Redan i år har 14 fall kommit till JO. Hela förra året var motsvarande siffra 76.

Det måste vara slut med att skylla ifrån sig. Det är dags för socialförsäkringsministern att ta ansvar. Jag har idag lämnat en interpellation och ser fram emot debatten i riksdagens kammare om några veckor.

-----------------------------------------------------------
Interpellation till statsrådet

Cristina Husmark Pehrsson

Försäkringskassan har åter igen fått svidande kritik av JO för grova felaktigheter. Bara för januari är anmälningarna uppe i 14 att jämföra med 76 fall under hela förra året.
Enligt protokollen från förra årets KU-förhör kring JO-anmälningar till Försäkringskassan säger statsrådet Husmark-Pehrsson
”Som minister har jag ansvaret att ge försäkringskassan och myndigheten förutsättningar för att de ska kunna bedriva verksamheten på ett bra och riktigt sätt. Jag bedömer också att jag har gett dessa förutsättningar för att bedriva verksamheten.”
Uppenbarligen gjorde statsrådet en felbedömning och därför undrar jag nu vilka åtgärder statsrådet vidtar för att stoppa utvecklingen här och nu och hur statsrådet kan garantera att dessa övertramp inte återupprepas?

Veronica Palm (s)