måndag 21 december 2009

Littorin gör sig dåligt som jultomte.

Tre dagar före jul säger arbetsmarknadsministern ”Jag kan garantera att alla kommer att få ersättning” om de sjuka som utförsäkras till årsskiftet. Det tror jag när jag ser det, tänkte jag.

Med lite mindre bokstäver säger han att alla kanske inte får vad de ska ha, men alla får 223 kr/dag, alltså ungefär 5 000 kr/mån. Januari är en knepig månad för många, och för den som vart sjukskriven länge, tömt sina besparingar och nu kastas ut så gör alltså arbetsmarknadsministern en stor sak av att man ska få 5 000 kr att leva på. Med tanke på kaoset som vart på kassorna så vill jag trots allt hålla fast vid att jag tror det när jag ser det.

Littorins försök att odla skägg till trots så kan han inte liknas vid tomten. Arbetsmarknadsministerns klappar riskerar att bli, inte bara små utan också, för små.