fredag 27 november 2009

Sjuka människor tvingas till arbetförmedlningen, trots att de har jobb

Nu börjar effekterna av försämringarna i sjukskrivningsreglerna på allvar synas. I morse rapporterade ekot (läs/lyssna här) om William Hemberg vars berättelse ser ut så här.

"Ungefär en fjärdedel av de som efter årsskiftet förbrukat sina sjukpenningdagar är nu sjukskrivna på deltid, enligt Försäkringskassan. En av dem är William Hemberg, som utvecklar affärssystem för datorer. William Hemberg är sjukskriven på deltid eftersom han lider av sviterna efter vad läkarna tror är borrelia. En hjärnhinneinflammation gav William Hemberg en kronisk huvudvärk, som suttit i några år, han anser sig vara för sjuk för att jobba heltid.
– Det känns knäppt att säga att jag är arbetslös när jag är sjuk. Jag har fixat jobb själv. Jag har inga problem att få jobb. Det är inte där skon klämmer. Skon klämmer för att jag har ont i huvudet och är sjuk. Jag behöver bli av med det och jobba mer. Inte få ett, jag har ett jobb, säger William Hemberg."

De nya sjukskrivningsreglerna får orimliga konsekvenser. En som William Hemberg, och de är många, tvingas alltså till arbetsförmedlingen trots att han har ett jobb. Samtidigt blir han av med sin sjukpeng. Det är inte ett sätt att bryta utanförskapet, utan bara att förvärra det.

Det är uppenbart att verkligheten har hunnit ifatt regeringen och att lika uppenbart att arbetslinjen är bruten. Folk blir inte friskare för att man rycker undan försörjningen för dom. Istället för att kasta ut folk ur sjukförsäkringen hade det vart bättre att ge stöd och rehabilitering för att kunna komma tillbaka till arbete.

Försäkringslöshet är inte lösningen på de problem som Sverige står inför.