torsdag 5 november 2009

Kan sossar ha fel?

Ganska ofta möter jag påståenden som ”Men så där gjorde sossarna också” eller ”Så där var det redan när det var S-regering”. Med risk att göra någon besviken så vill jag säga att det är inga motargument som biter hårt på mig.

Jag är socialdemokrat och tar min kraft i socialdemokratiska värderingar, men det betyder inte att jag på nordkoreanskt vis försvarar varje S-beslut i historien. Jag tror inte att politik utvecklas väl om man styrs av låsningar och försvar. Det betyder inte att jag skyller ifrån mig eller inte vill ta ansvar, men att jag tror att samtal, möten och öppna ögon är bättre vägar att forma framtiden.

Min politiska näring hämtar jag i människors verkliga problem. För mig är det att vara socialdemokrat att och vara i ständig opposition mot orättvisor. Just därför är mötet med människor och med olika åsikter viktigt för mig. Så fortsätt kritisera, debattera och ifrågasätt. Och fortsätt ge mig bilder av Sverige idag.