fredag 28 augusti 2009

Moderaterna är på väg att förlora slaget om framtiden

Samtidigt som moderaterna samlas till stämma, slår sig för bröstet och vill vara långsiktigts statsbärande så presenteras nya opinionssiffror som inte går deras väg.. Det parti som klarat av att ge ett långsiktigt statsbyggande alternativ ökar igen (S: 36,3%). De rödgröna drar ifrån ytterligare och gapet mot de borgerliga ökar. Moderaterna tappar, framför allt i storstäderna och bland unga väljare.

Hade jag vart moderat hade jag oroat mig ordentligt, framför allt vad gäller tappet i storstäderna och hos unga väljare. Som socialdemokrat så vet jag vilka signaler kring partiet, politiken och självbilden det ger. Tveklöst har socialdemokratin en hel del kvar att göra för att vinna slaget om framtiden, och jag kan lova – arbete pågår!

Men vi ska inte göra samma misstag som moderaterna. De är ett parti för de rika som bestämde sig för att göra taktiska förändringar av bilden av partiet för att uppfattas som modernt och framtidsinriktat. Det funkade ett tag, men nu börjar effekterna av den politik de de facto driver slå igenom. Det går inte att lura väljarna. Det blir bara pinsamt med en regering som går i kejsarens nya kläder.

Jag får ofta frågan om det inte behövs en socialdemokratisk storstadspolitik och jag brukar svara nja. Storstaden ska inte vara nån käck del i marginalen, fenissa eller bara en reklamkampanj. Hela den socialdemokratiska politiken måste ta sin utgångspunkt också i den vardag som vi som lever i tillväxtregionerna upplever. Bara så kan vi på riktigt vinna slaget om framtiden.