tisdag 28 juli 2009

Möjligheten till vinstutag är inte ett ansvarsfullt sätt att hantera skattepengar.

Om några veckor börjar mina yngsta döttrar i skolan. Mycket av mina tankar kretsar kring skolan: Kommer lärarna att vara bra? Kommer de klara av att äta i matsal? Kommer de få kompisar? Kommer skolan att ha resurser nog att ge mina döttrar en bra miljö för inlärning?

Mina yngsta döttrar kommer att gå i samma skola som sin storasyster. Under de två år hon gått där har nedskärningarna vart påtagliga. Från en dag till en annan minskade personalstyrkan på fritids med en person. De har inte längre någon musiklärare. Och de vuxna i klassrummet har blivit färre.

I Stockholm drabbas alla barn av de politiskt medvetna nedskärningarna. Det gör mig ursinnig när barn får betala för en ekonomisk kris som rullar in över landet medan de borgerliga i Stadshus och regering stillasittande se på. Hade jag haft mina barn i friskola (vilket är vanligt i Stockholm) hade jag dessutom sett hur ägarna kunnat plocka ut vinster ur skolan på bekostnad av barnens undervisning.

De förändringar som Carin Jämtin i dagens DN-debatt föreslår viktiga. Både för de barn som går i friskolor, men också för att säkra en bra skola för alla barn. Idag tillåts friskolor plocka vinst från skattepengar, som vi alla betalt för att vi vill ha en bra gemensam välfärd. Möjligheten till vinstuttag är inte ett ansvarsfullt sätt att hantera skattepengar.